lørdag 2. januar 2010

JORDEN RUNDT TUR!!!

Javell, gåttfålk!

Eg e for tiå ude å lofte passet! Eg å ei venninna, Karoline, ska ver vekke i litt øve 3 mnd.
Me kjøre slagorde t Kilroy: "Go before it`s to late"
Reiseruda:
Norge-Tanzania-Bangladesh-Filippinene-LA-Cuba-Equador-Argentina-Norge.

Me reiste 28.des. Så julen blei forholdsvis korte denne gang.
Turen begynte ganske dårlikt for min del, for eg kom meg plutselig ikkje videre fra Sola t Gardermoen pga manglende legitimasjon m/bilde. Då hadde eg ikkje fått me meg bagasjen. Nå tenke du sikkert at eg hadde jo passet me meg...Å d hadde eg åg..på ein måde, men d hadde Karoline (pga någe visum-styr), å hu sko eg møda på Gardermoen. Så pappa vekte både Eva å Geir tilikt på mårgenen. Di måtte ud å skraba bilen før Eva peste avgårde for å møda pappa på halvveien, for å gi meg sertifikate me BILDE på. Eva å pappa møttes aldri, så Eva kom liga inn på Sola flyplass iført genser å pysj-buksa....hehe..Litt av et syn! Takk for hjelpen kjære familie=)

Eg kom meg på et seinare fly itte å ha betalt 1300 kr ekstra. Men flye blei ein del forsinka pga is på vingene som måtte fjernes. Så eg hadde ca ein halvtime på meg, t flye videre t London jekk, når eg endelig hadde fått bagasjen min. Karoline hadde jo passet mitt, så hu hadde heldigvis ordna innsjekking, så alle stod klar å venta når me kom spurtanne for å levera bagasjen, å videre via securitas, å inn på flye...PUHH!!!! D jekk, å me kom åss t Tanzania!

Har vært någen dager i Arusha, fått åss rastafletter, stifta nye bekjentskab å feira nyttår samen me Sindre, som e ettåring på Scripture Mission, samt ein del andre nordmenn å to amerikanere. Akkurat likt som Norge, me mad (impalakjøtt - veldig gått!) kagår, kaffi, stjerneskudd å raketter. Mye liv i gadene.

Nå har me kom åss t Haydom. Turen herte gikk heller ikkje heilt smertefritt. Me va så stolte øve å ha klart å skaffa åss bussbilletter(landcruiser billetter) heilt sjøl. Men d viste seg at di billettene va falske. Itte mye krangling fram å tbake, endte d me at me fekk igjen litt penger å kom åss avgårde, trangt å gått jahh...

Turen herte tog ca 7,5 timer me stopp. Di sa d sko ver direkte ruda t Haydom, men itte denne turen så vett eg sje heilt ka folk meine me "direkte".

I dag har me vært på tur rundt Haydom fjelle samen me to Hollandske legestudenter å ein norske tannlege. Har åg troffe kjentsfolk, Isaya å Adam bla., samt handla litt i "byen". Me va åg nere å hilste på di foreldreløuse ungene på tomtå. Knall herlige unger. Kunne tatt di me hjem alle samen=) Blei mye bleieskifting, byssing å mading. Kjekt!!

I mårå e d søndag, å me ska kanskje ein tur i kjerkå, så får me se ka dagen bringe.

Sorry at d ikkje blei bilder her...å MYE tekst...men jekk sje an å lasta ner bilder her. D får komma på sikt!

GO HELG ALLE SAMEN =)

15 kommentarer:

  1. Hei!! Gått dåkk kåm dåkk på tur t slutt!!
    Her e d liv i leiren, me Bassen så springe rundt!!
    Ha ein fortsatt GO TUR!!

    Pappa og Eva

    SvarSlett
  2. Hehe, eg ser det for meg!! Godt du rakk flyet te slutt! Kan tenka meg hjerta pumpa ekstra fort mens det stod på!! Kos deg masse! Eg har feirt nyttår i Polen og vente på skolestart som e på man! GODT NYTTÅR!!
    Klem fra Polen

    SvarSlett
  3. Go before its to late? E vel aldri forseint? Gjett om me va i "london" samme dag då!!! K flyplass va du på? Håbe du tok bilde av Eva eg=) hehe! tenke d e godt å vær framme i Afrika å setta håve inn på african time=) Kos dokke masse vidare!

    SvarSlett
  4. hei hei!!
    SÅ kjekt å lese om turen!! Godt du kom deg avsted til slutt!!
    Eg og har lyst å reise!!
    Gleder meg til å høre mer fra turen deres:-)
    klem klem:-)

    SvarSlett
  5. Hei vennen :o)
    sååå kjekt å hørra fra deg! har tenkt masse på deg! håpe dåkke får ein flotte å minnerike tur! å at alt går godt! ;o)
    kos dåkke plenty!! :o)
    klem fra na Kristin

    SvarSlett
  6. Hei du! :)
    Kjekt å lesa, å godt at dåkke e vel framme :)
    Kos dåkke masse vidare, så snakkes me!

    Klem fra Lene

    SvarSlett
  7. Hehe! Litt av ein start på turen! =) Gleda meg t følla me å sjå bilder ittekvart! ;)

    SvarSlett
  8. Nåå...mine søde venninner=)
    Så kjekt å hørra fra dåkkår!
    Målfrid: Me va på heathrow flyplass..du då?
    Ska prøva å få t bilder ittekvert ja=)

    Rakk sje ta bilde av Eva i pysjen desverre...Hu va så i farten =P

    Sjalabais (eller svetter klemmer, som Hildegunn ville sagt;)....=

    Elin

    SvarSlett
  9. Muahahahaha!! eg ler meg i HEL!! kan sjå for meg at du stressa vilt då ja! sånn e da når eg ikkje e i nærleiken og kan passa på deg;) ellers e livet her i nord og fedrelandet kaldt, men digg! kjipt å ikkje ha peis i ditta huset.. håpe turen vidare blir tipp-topp-tommelen-opp! e beinklar for vidare oppdateringa :) GOOOD TUR KJÆRE!

    SvarSlett
  10. Godt å hørra du kom dg levanes frem sjelve i buksene eg vennen pass GODT på dg sjøl!!! Du klare dg du :) kjekt at du kose dg hilsa t Karoline:) glede mg t mer oppdatering!!!
    Savne dg! Klem.)

    SvarSlett
  11. Hilsen Tone Iren glømte å skriva d;)

    SvarSlett
  12. Elin? det nummeret du sendte melling fra på nyttår...bruke du d som ditt mobilnummer på turen? eller? -kristin

    SvarSlett
  13. Fantastisk, Elin!! eg glede meg til å følge med videre!! Hils Karro så mye med ein klem fra meg!!

    Abar asjben, amar bondho :)

    SvarSlett
  14. Kristin: Eg bruge d bare her i Tanzania=)
    Janne: Ska hilsa masse tbage!

    elin

    SvarSlett
  15. Nei, va nok lengre unna kværandre då ja!
    va på Stansted me. K lenge blir dokke i Tanzania?

    SvarSlett